A hétvégi hajnal csendjében, a frissen főtt, forró kávé gőzébe szagolva lapoztam fel Maros Edit: A szívemben titokban (Manó Könyvek, 2022) című könyv utolsó oldalait. Mélyen bekuckóztam magam a reggeli hűvös ellen a plédem alá és kapcsolódtam Lotti életéhez, gondolataihoz és érzelmeihez.

Lottival, a fiatal főhőssel utazhattam a fővárosból vidékre, a jelenből a múltba. Ügyvéd édesapjával él kettesben, anyjára nem is emlékszik, korán elhunyt. A nyár úgy alakul, hogy apját a munkája külföldre szólítja és Lotti édesanyja soha nem látott rokonainál tölti a szünetet vidéken. A lány zaklatott, csalódott és dühös, ami érthető.  Akkor még nem is sejti, hogy milyen új világ tárul fel előtte nemcsak a vidék, hanem a padláson talált regénykezdemény miatt, melyet édesanyja írt szorgalmasan. És természetesen egy segítőkész, kedves fiú is szerepel a történetben.

Így indul az ifjúsági regény és teljesen rabul ejtett. Lotti érzelmei, változása, alakulása gyönyörűen tükröződik az oldalakon. Egy pillanatra én is visszaváltoztam középiskolás diákká, amikor még más volt a súlya mindennek és a világ valahogy szabadabb, mégis végletesebb volt és ezernyi érzelem, történés futott át egy napon. Lotti ezt fokozottabban éli át, hiszen a 21. század szülötte, a közösségi oldalak gyorsan pörgő információáradata, kapkodó életritmus veszi körül és ebből kerül a vidék csendjébe.  És miközben magányos, sérült lelke gyógyul, és végre valamilyen módon kapcsolódni tud édesanyjához, új világot fedez fel a csíkos füzetben található kézírás segítségével. Egy régi, letűnt korszak művészi életében csöppenhet bele megismerve Karády Katalin életét.

A könyvben a múlt és jelen váltakozik a megfelelő ritmusban, és mindkettőben szerettem időzni. Karády Katalin nem mindennapi életútja nagyon érdekes, szinte hallottam a hangját, láttam a mozdulatait. De jó volt olvasni Lottiról is, ahogyan alakul a gondolkodása, változnak az érzelmei annak hatására, hogy a családi gyökereket megismeri, és közben észrevétlenül bogozza ki a transzgenerációs traumák láthatatlan görcseit.

Csodálatos történet, mely az ifjúság nyelvén közvetít arról, hogy mennyire fontos ismerni a múltat, mert abból tudunk építkezni, általa tudjuk önmagunkat megismerni.

Könnyezve, de lelkileg feltöltődve csuktam be a könyvet és még sokáig velem volt a regény hangulata. Sokat adott a mű, több helyen tudtam kapcsolódni, tanultam belőle.


A könyv megvásárolható: https://manokonyvek.hu/index.php?action=konyv&id=139499139


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések