Imádod a munkád? Még vasárnap is szánsz rá időt? Hallottál már a munkafüggőségről?

 Kun Bernadette: Munkafüggők: Az önkizsákmányolás lélektana (Athenaeum Kiadó, 2022)

Több könyvet olvastam már a kiégés témájában és épp ezért figyeltem fel erre a műre. A cím és a fülszöveg alapján azt gondoltam, hogy a munkafüggőség témája szorosan összekapcsolható a kiégéssel. Miután elolvastam Kun Bernadette, pszichológus írását, egyértelművé vált, hogy jól gondoltam.

Viszonylag friss kutatási területről van szó, hiszen a munkafüggőség fogalma csak 1968-ban született meg, de érdemben csak a kilencvenes években kezdtek el foglalkozni vele. Érdekesnek találtam és én is azt tapasztalom, hogy a munkafüggőség inkább pozitív fogalomként használatos, hiszen felnézünk a nagy teherbírású, folyamatosan munkálkodó, jó eredményeket elérő emberekre. Pedig a függőség negatív irányú, képes tönkretenni a családi életet, testi-lelki egészséget is.

A munkafüggő személyiségéről szóló rész volt a kedvencem. A kutatások kimutatták, hogy többek között jellemző jegyek a perfekcionizmus, negatív érzések jelenléte, alacsony önértékelés, impulzivitás, szorongás. A munkafüggőség kialakulását elősegítheti olyan munkahelyi környezet, amikor túlzottan magas elvárásokat támasztanak a munkavállaló felé, szélsőséges versengés van jelen, vagy épp a felettes szenved ebben.

Érdekes kérdés, hogy ez betegség-e? Ezzel kapcsolatban elgondolkodtató érveket, ellenérveket lehet olvasni és a könyv is nagyon ügyesen körbejárja ezt a témát. Mennyi az elég a munkából? Mikortól függő valaki?

Nem lepődtem meg különösebben azon, hogy leggyakrabban olyan munkakörben alakul ki a munkafüggőség, ahol az önkifejezés, önmegvalósítás a cél, főleg szellemi foglalkozás területén jellemző. Meglepő viszont, hogy Magyarországon főleg kormányzati szektorban van jelen ez a probléma, illetve a civil szervezetek munkatársai között fordul elő nagyobb számban.

A könyv leírja, hogy milyen káros hatásai lehetnek, illetve hogyan lehet kiutat találni belőle. Mellékletként pedig egy skálát is tartalmaz, melyből láthatja az olvasó, hogy érintett-e a munkafüggőség kérdésben.

Számomra nagyon informatív könyv volt, sokat tanultam a tökéletesen felépített, jól érthető fejezeteket tartalmazó műből, rengeteg érdekességre találtam olvasás során.

Itt megvásárolható.

Cím: Munkafüggők - Az önkizsákmányolás lélektana
Szerző: Kun Bernadette
Oldalak száma: 336
Megjelenés: 2022. március 30.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789635431335

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések